Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, July 3, 2012

Vintage Oil Cloth Toy Animals | Vaxduksdjur från sextiotalet


No, I haven't finished the knitting project yet. I can't quite understand the pattern, we'll see if I finish it for next week.

We are spending this week at my parents'. We all love it here, and it's a favorite place for the kids. A is playing soccer with grandpa and baby I is having a blast playing with the fabulous oil cloth toys that grandma made at a crafting school in 1959...

Nix, jag har inte gjort klart stickprojektet än. Jag har lite problem med mönstret, vi får se om jag får ordning på det till nästa vecka.

Vi hälsar på mina föräldrar den här veckan. Det är toppen här, och barnen älskar det. A spelar fotboll med morfar och bebis I roar sig med att leka med de fantastiska vaxduksleksakerna som mormor sydde på hushållsskolan 1961...



I'm very sorry for the bad photos (that tilt, on top of things)! I forgot the computer cord for the camera at home, so I had to use my cell phone camera. I'll add more and better photos when I get home. But don't you just love the fabric? I want to have a table cloth in the crocodile fabric...

They are so well made (way to go mom!), I can't believe that they have lasted for more than 50 years.

Jag är mycket ledsen för den dåliga fotokvaliteten (och så vill de inte vara åt rätt håll dessutom, de lutar)! Jag glömde kamerasladden hemma, så jag fick använda mobilkameran. Det kommer fler och bättre foton när jag kommer hem. Men visst är tygerna fina? Jag vill ha en bordduk i tyget som krokodilen är i...

De är så välgjorda (heja mamma!), helt otroligt att de hållit i mer än femti år.



Baby I loves to play with them.

Bebis I gillar att leka med dem.


And here is a preview of another of mom's old oil cloth projects, I'll show you more later!

Och här är en förhandstitt på ett annat av mammas gamla vaxduksprojekt, ni får se mer senare!

6 comments:

  1. Vilka söta djur. Vad kul att de fortfarande är hela.

    ReplyDelete
  2. Tack! Ja, visst är det otroligt? De är i skick som nya. Bra kvalitet på material och hantverk! :-) För de är mycket välanvända.

    ReplyDelete
  3. Oj - vilken skatt! Så charmiga och väldigt välbevarade! Du borde rita av mönstren - då kan man ju göra nya efter de gamla modellerna... Vore jätteroligt!

    HHälsningar från Maja

    ReplyDelete
  4. Hej! Vilken fin blogg du har och vilka intressanta inlägg och länkar. Det låter spännande med sommarstugeköpet. Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Tusen tack Kerstin!

    Maja, visst är det en skatt, och jag har funderat lite på att försöka återskapa mönstren. Nu känner jag att tiden nog är redo, jag återkommer lite senare i sommar med mönster!

    Och det här är kanhända bara början, har letat hemma hos mina föräldrar och hittat pärm efter pärm med fantastiska mönster och prover från 60-talet i perfekt skick. Både leksaker och bonader, tavlor, löpare och påsk- och julpynt. Kanske blir det en vintage-touch på den här bloggen framöver? Skulle det vara intressant tror ni? Det vore roligt att dela med sig av allt detta fina!

    ReplyDelete
  6. Javisst vore det intressant - iallafall tyker jag det! Det låter ju jättespännande med de gamla mönstren! Ser fram mot att se mer av det... Vad kul!

    Hälsningar från Maja

    ReplyDelete